RGF Staffing Nederland: Meer grip op organisatiedoelen met een robuust datafundament
RGF Staffing Nederland maakt deel uit van de internationale speler RGF Staffing, één van ’s werelds grootste HR-dienstverleners die actief is in Australië, Azië, Europa en Noord-Amerika. RGF Staffing Nederland creëert Opportunities for Life: voor werknemers, bedrijven, overheden en de gehele samenleving. Het bedrijf opereert in Nederland vanuit de merken Start People, Unique, USG Restart, ASA, Easyway, Medi Interim, Secretary Plus, Younited, USG Marcom, USG Finance, USG HR , USG Legal en Technicum Engineering.
Business issue
RGF Staffing Nederland wenste meer te sturen op waardecreatie door beter gebruik te maken van data, en zo de concurrentie voor te zijn in een competitieve markt. Om effectief te kunnen sturen op zijn strategische doelen, wilde het bedrijf helderheid over een aantal belangrijke factoren in zowel de operationele als commerciële processen en de financiële baten die hieruit voortkomen. Julian van der Meijden, CFO bij RGF Staffing Nederland, vertelt: “We wilden onder andere onze grip op het commerciële proces verstevigen om zo het beheer van KPI’s transparant en begrijpelijk te maken voor de hele organisatie.” Hiermee zet het bedrijf verdere stappen in het verbeteren van de klantervaring en het doorvoeren van digitalisering.
Tegelijkertijd was het huidige datawarehouse van RGF Staffing Nederland verouderd en aan vervanging toe. Julian van der Meijden: “Samen met de migratie van HR- en financiële systemen bood dit ons de perfecte gelegenheid om onze architectuur onder de loep te nemen en te beoordelen of deze nog toekomstbestendig was.” Adam Hassan, Director Data Management & Reporting bij RGF Staffing Nederland, vult aan: “Bovendien bevatte ons datawarehouse veel maatwerk dat ontwikkeld was door een aantal specialisten. Dit maakte ons afhankelijk van hun specifieke kennis. Het was dus ook belangrijk dat we een nieuwe omgeving zouden krijgen waarin we niet meer afhankelijk zouden zijn van de kennis van één of een aantal personen.”
Aanpak en oplossing
In samenwerking met Hot ITem Conclusion startte RGF Staffing Nederland de transitie naar datagedreven werken. Als eerste stap werd er een Way of Working (WoW) ontwikkeld die door nauwe samenwerking de juiste betrokkenheid waarborgde, zowel op strategisch als operationeel en tactisch niveau.
In de aanvangsfase heeft het team van Hot ITem Conclusion uitvoerig gesprekken gevoerd en via interviews in kaart gebracht wat de doelstellingen waren, inclusief de technische vereisten. Op basis hiervan hebben we de gewenste data-architectuur ontworpen, waarbij vanaf het begin af aan rekening werd gehouden met beheerbaarheid en gebruikersadoptie. Hierbij is er specifiek aandacht besteed aan de gewenste eindsituatie, met een sterke focus op het perspectief van de eindgebruiker en het bedrijfsbelang.
Daarna hebben we de belangrijkste databronnen ontsloten, waaronder financiële, HR- en recruitmentdata. Hierbij heeft Hot ITem Conclusion vier platformen teruggebracht naar één dataplatform en de gestroomlijnde dataflow van bron tot rapportage volledig in de cloud ondergebracht.
“Gedurende dit proces heeft het team van Hot ITem Conclusion niet alleen meegedacht, maar ook flexibiliteit getoond in reactie op de fluctuaties van de arbeidsmarkt. De pragmatische werkwijze, heldere focus op het einddoel en de actieve betrokkenheid bij ons project brachten aanzienlijke (architectuur)verbeteringen met zich mee. Dit had direct een positieve impact op zowel de functionaliteit als de kosten van ons dataplatform”, aldus Adam Hassan.
Baten
De samenwerking met Hot ITem Conclusion heeft de basis gelegd om factbased te kunnen sturen op de strategische doelen van RGF Staffing Nederland. Uit de ontsloten finance, HR- en recruitmentdata zijn verschillende informatieproducten gerealiseerd, zoals een Net Promoter Score (NPS) dashboard, een paid media KPI-dashboard, een prestatiemanagement-dashboard en een uren- en productiviteitsdashboard met inzicht in onder andere fte, verloop en verzuim.
Adam Hassan legt uit: “Door deze informatieproducten weten we nu ook veel meer over hoe onze data tot stand komt. Er zijn duidelijke definities, we hebben grip op onze data en kunnen hier factbased op sturen.” Julian van der Meijden vult aan: “Dankzij het paid media KPI-dashboard hebben we nu een helder inzicht in de prestaties van onze online kanalen, wat ons in staat stelt onze kanalenmix steeds effectiever te benutten. Het urendashboard geeft ons beter inzicht in zowel de winstgevendheid als de productiviteit. Zo integreren we onze digitale en datagedreven mindset daadwerkelijk binnen de gehele organisatie.”
Meer informatie?
Wil je weten wat Hot ITem Conclusion kan betekenen voor jouw datagedreven bedrijfsvoering? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.