Leestijd: 3 minuten

Wat is een Data Marketplace?

Een Data Marketplace is een concept waarbij organisaties een centrale locatie beschikbaar stellen waar eindgebruikers alle data- en informatieproducten eenvoudig en snel kunnen vinden. De kracht zit hem in de zoekfunctie, eenvoudige navigatie en beschikbaarheid van alle relevante achtergrondinformatie over de data- en informatieproducten. Denk aan metadata-aspecten als: wat is de definitie van de data, wat is de kwaliteit ervan en wie heeft welke verantwoordelijkheid voor de data. Maar het maakt ook de data-lineage inzichtelijk, dus waar je de data kunt vinden en waar de data oorspronkelijk vandaan komt.

Wanneer je de gewenste dataset of informatieproducten hebt gevonden, kun je deze eenvoudig bestellen in de Data Marketplace. Toegang tot de fysieke data of informatie wordt dan automatisch gefaciliteerd. Dit uiteraard binnen de toegestane privacy-, security- en andere richtlijnen.

Een voorbeeld

Een marketinganalist is op zoek naar data over klanttevredenheid. Hij zoekt op de term ‘klanttevredenheid’ en ziet vervolgens in één overzicht alle beschikbare datasets, tabellen, definities en informatieproducten (of andere gedefinieerde assets) waarin het woord ‘klanttevredenheid’ voorkomt. Ook krijgt hij aanvullende suggesties voor datasets die sterk gerelateerd zijn aan de zoekterm. De analist kan de gewenste data naar behoefte bestellen en/of zelf samenstellen. Het grote voordeel van deze manier van werken is een optimaal hergebruik van data en de zekerheid dat je over de juiste, actuele data of versie beschikt. 

Het Data Marketplace concept

Een Data Marketplace is gebaseerd op metadata in combinatie met functionaliteit om een actie mogelijk te maken. Met andere woorden: alle zinvolle metadata is ontsloten en inzichtelijk gemaakt op een gebruikersvriendelijke wijze. Dit gebeurt o.a. met behulp van een datacatalogus. Niet alleen eindgebruikers, maar ook ontwikkelaars hebben hier veel baat bij. Je zou kunnen zeggen dat het een integrale bibliotheek is van alle relevante metadata afkomstig uit databases, MDM-systemen, datawarehouses, datalakes/hubs, data science labs/modellen en BI-tools.    

Ook business-analisten ervaren veel meerwaarde van het inzicht in dergelijke metadata. Er is immers geen twijfel meer over de betrouwbaarheid van de data omdat de herkomst of definities niet duidelijk zijn. Daarnaast is de time-to-market om de juiste inzichten te verkrijgen aanzienlijk korter.

Een ander krachtig kenmerk van het Data Marketplace-concept is de zogenaamde ‘community-vorming’. Wie heeft de dataset gebruikt? Welke vragen zijn erover gesteld? Welke ratings zijn er gegeven? Welke ervaringen zijn er achtergelaten? Door inzicht in deze zaken worden dataproducent en dataconsument met elkaar verbonden.

Welke functies vervult een Data Marketplace?

Een Data Marketplace heeft een aantal hoofdfuncties:

HoofdfunctiesToelichting
Bibliotheek voor data- en informatieproducten
‘Zoeken, begrijpen en vertrouwen’.
Eén centraal punt voor inzicht in alle data- en informatieproducten binnen de organisatie
Order FulfilmentFaciliteren van toegang tot de fysieke data voor een gebruiker
Zelf samenstellen met ‘drag and dropVanuit alle aanwezige data zelf de gewenste dataset kunnen samenstellen.
Data Life Cycle ManagementBeschikbare data is up-to-date en voldoet aan de vereiste normen doordat datagovernance-richtlijnen zijn geïmplementeerd.
Samenwerking – community-vormingGebruikers kunnen datasets waarderen en  suggesties voor verbetering aanbrengen.

Succesfactoren Data Marketplace

Een Data Marketplace is een essentiële enabler voor een datagedreven organisatie. Vier factoren zijn essentieel voor een succesvolle implementatie.

1. Maak een Data Marketplace onderdeel van je datastrategie

Samenwerking met trajecten als het opzetten van een data lake/hub, analyse omgeving  of Mater Data Management (MDM) is essentieel om data- en informatieproducten vindbaar te maken voor business teams.

2. Een duidelijke productievisie en implementatieaanpak zijn cruciaal

Geef een eerlijk beeld wat gebruikers wel en niet kunnen verwachten per implementatiefase en per doelgroep.

3. Lever direct toegevoegde waarde

Na de introductie van de basisinrichting van een Data Marketplace is het van belang direct toegevoegde waarde te leveren aan gebruikers. Dit doe je door het kortcyclisch ontwikkelen van Minimum Viable Products (MVP’s). Hiermee voorkom je de ontwikkeling van onnodig veel functionaliteiten tegelijkertijd en daarmee dus ook (te) lange doorlooptijden.

4. Neem medewerkers mee in de verandering

Een Data Marketplace draait natuurlijk niet alleen om techniek. Een Chief Data Office (CDO) met passie en uitstraling helpt enorm. Als je je medewerkers vanaf het begin meeneemt in de digitale journey beperk je mogelijke weerstanden. Het implementeren van een Data Marketplace kan namelijk ook een positieve hefboom zijn voor het implementeren van datagovernancebeleid en datamanagementrollen zoals een data-owner of data-steward.

Meer weten?

Herken je dit dilemma in jouw organisatie, wil je meer weten of wil je aan de slag met een Data Marketplace en zoek je daarbij ondersteuning? Neem dan contact met mij op, ik denk graag met je mee.